Dit is de A-10 Thunderbolt kit van Skymaster.
De bouwer is Michel Schurink. Ik heb voor dit model gekozen omdat het mijn absolute favoriet is wat militair vliegen betreft. De mogelijkheid om rustig te vliegen en toch ook de middelen en wendbaarheid om kunstvlucht te vliegen heeft mij hiertoe gebracht. Het is mijn eerste straalaangedreven model. Niet de eerste die ik bouw. Ik vloog/vlieg eigenlijk hoofdzakelijk met grote kunstvlucht modellen maar wou toch graag een keer wat compleet anders proberen. Het model is af fabriek best al mooi uitgevoerd met de diverse details. Ik miste alleen de tekenen van gebruik en wat echte mooie details wat dit model juist nodig heeft. Vandaar de complete weathering en details, zoals een Playboy uit 1991, het jaar dat dit kleurenschema (Europa) in het echt actief was (tot 1998) De A-10 is tot op heden nog steeds in gebruik alleen nu in de kleur grijs.
De schaal is 1:6.25 wat uitkomt op een spanwijdte van 2.78 meter en een romplengte van 2.55 meter.
Het gewicht komt, na diverse aanpassingen, uit op een 24,7 kg getankt.
De tanks bestaan uit 2x 2 liter PET flessen.
Servo’s die gebruikt zijn 2x JR8911 op de hoogteroeren, 2x JR8711 op rolroer, 2x JR8411 op richting 4x JR8411 op flaps en 1x JR8411 op de neuspoot.
De powerbox Mercury doet zijn werk als stroomverzorging terwijl de ingebouwde sequencer zorgt voor het openen en sluiten alsook het locken en unlocken van de cockpitkap.
Accu’s voor de besturing zijn 2x 2400 2 cell lipo en voor de turbines zijn 2x 2400 2 cell lipo gebruikt.
Voor de verdeling van de pneumatiek is een Airpower EVSD-5U-EVO gebruikt met een ingebouwde sequencer voor het regelen van de wieldeur en poten en een failsafe voor de veiligheid dat de poten altijd weer uitgaan mocht de druk wegvallen.
De ontvangers zijn de PBR26-D van Powerbox die als satelliet op de mercury zitten, daarnaast zit er nog een PBR9-D in voor de niet belangrijke functies die niet meer in de Mercury konden.
Als aandrijving zitten er 2x Jetcat P100RX gemonteerd.
Vluchtinformatie
De A-10 heeft zijn eerste vlucht gemaakt in 2015, met een totaal in dat jaar van 24 vluchten. Daarbij gevlogen in Nederland, Duitsland, Frankrijk en België.
Op Jets over Pampa (België) al tijdens de 9e & 10e vlucht een prijs gewonnen voor “beste demo”
Prachtige foto’s met uitleg.Het geheel om trots op te zijn. geweldig mooi.
Dank u voor het artikel, het is heel goed uitgelegd!