Bouw van de Challenger II schaal 1:2
Je bent een houtworm of niet. Bij mij is dat geen twijfel. Vliegen is leuk, maar bouwen is mooier. Dit is natuurlijk een valkuil, want wat je bouwt moet natuurlijk ook wel kunnen vliegen.
Klassieke zwevers en dubbeldekkers zijn mijn favoriet en dan zie je in het FMI modelbouwblad een beschrijving van de Challenger II schaal 1:2 en niet moeilijk te vliegen. Complete bouwdoos met gefreesde materialen te koop bij EMHW ( www.emhw.de ). Duur, dus niet doen. Is ook groot, kan eigenlijk niet in de auto. Spanwijdte 2,68 mtr en romplengte 2,92 mtr.
Maar dan ineens op ebay.de, net over de grens is een bouwdoos te koop voor de helft. Toch maar doen dan, want hij is toch wel mooi en groot.
Hebbes en met de stickers van de Bulldog van Le Roy, dus er hoeft ook niet meer nagedacht te worden over hoe hij beschildert moet worden.
Je ontdekt natuurlijk wel, dat de bouwdoos 1 is maar de motor is 2 en de apparatuur is 3. Opgeteld wordt het toch weer onverantwoord, maar mooi is het.
De bouwwijze is eenvoudig en kan eigenlijk niet fout door de manier van construeren. Je kunt eigenlijk zonder tekening bouwen, doordat alles precies op maat gefreesd is. Er is een eenvoudige beschrijving met tekst en foto’s per onderwerp en honderden foto’s op een DVD om de bouw te begeleiden.
Je bent voor de bouw alleen nog waterbestendige witte houtlijm en epoxy nodig. Verder een paar kleine vijltjes om om hier en daar de passing wat bij te werken en een kabelzaagje om de onderdelen uit de grote plaat te halen. (gebruiken als los blad en een eind eraf breken)
Het vormgeven gaat snel, de vleugels en de roeren worden eerst gebouwd, omdat je die nodig bent om de instelhoeken te controleren op de romp en voor het monteren van het hoogte roer en het baldakijn voor de boven vleugel.
Hiervoor gebruik ik een Instelhoek meter van Robart een perfect instrument, maar moest wel wijder gemaakt worden i.v.m. de breedte van de vleugels (is door een collega lid perfect gedaan)
Meten is weten, maar de kwaliteit van de gefreesde en gemonteerde delen was zo goed, dat hier niets aangepast behoefde te worden.
De motor is een 3W 170, bij de bouw van de dome waar hij opstaat, moet je hier rekening mee houden, in mijn geval moest hij 2 cm ingekort worden. Hierna wordt de dome in de epoxy gezet en met 2 lagen 160 gr glasdoek ingedekt. Hierdoor krijg je een zeer sterke dome. De uitlaten zijn van Weiershäuser gekozen, omdat ze mooie aansluitingen hebben, die je goed kunt uitlijnen naar de dempers.
De vleugels en roeren worden bespannen met Oratex en de romp voor de helft met Oratex en de andere helft met glasweefsel platen welke gelijmd en geschroefd wordt.
Niet beschreven is, hoe je de apparatuur in moet bouwen ( 14 servo’s etc.etc. ) Zelf heb je wel ideeën, maar je twijfelt of het sterk genoeg is. Maar via internet kon ik wat voorbeelden vinden en vergeet niet dat 2-componentenlijm zoals UHU 300 een trekkracht kunnen weerstaan van 300kg/cm. Dus het materiaal breekt eerder dan de lijm las.
Ik ben nu zover, dat alles ingebouwd wordt. Ik heb er veel plezier aan beleefd tot nu toe. Ik denk dat er nu zo’n 120 bouwuren inzitten en er komen er nog wel 80 bij.
Het is nu zover, dat er begonnen kan worden met het indekken van de romp en vleugels.
Als bekledings materiaal heb ik Oratex gebruikt. Ik had nog wat liggen in geel en antiek en heb geel bijbesteld. Alles wordt gespoten in 2 K lak, dus de onderkleur is eigenlijk geen probleem. De romp heb ik in 3 delen bekleed. Eerst de onderkant en dan twee maal een zijkant en het richting roer in een keer meegenomen. Was wel lastig, maar Oratex laat zich mooi krimpen, en dan lukt het toch wel weer. De romp, maar ook de rest, is zeer licht gebouwd, om de 25 kg grens niet te overschrijden, dus ook niet te veel krimpen om vervormen te voorkomen. De dunne GVK beplating op het voorste deel van de romp, moet met seconden lijm aangebracht worden en wordt dan nog om de 2 cm met kleine kruiskop schroefjes vast gezet (meer voor de sier dan werkelijk natuurlijk in een balsa latje geschroefd) Dit vond ik het moeilijkste, omdat je het strak wil hebben en dat lukt eigenlijk niet. Wel in de rondingen, maar niet op de vlakken. Op een gegeven moment moet je stoppen en het maar goed vinden.
In een vliegtuig hoort een piloot en in mijn geval moest dat schaal 1:2. Waar vind je zoiets? Zoeken via het web en natuurlijk in de US waar alles groot is, was er wel wat en wel bij www.litepilots.com . Eigenlijk moest ik iets hebben met een helm, maar ik kwam niet verder dan de bestelde buste (hij lijkt op Elvis, bleek later)
Voor het echter zover was kon ik het niet laten om op de gele beschildering, de Bulldog stickers te plakken en de eerste rijen beplating schroefjes in te draaien, hiervoor had ik RVS schroefjes besteld, omdat ik de gegalvaniseerde niet mooi vond.
Volgende keer verder………………………..
9 mrt 2011.
Inmiddels heeft de challenger succesvol gevlogen!